Zróbmy sobie Dobble…

Jesteśmy już teraz na Bloglovin!

Bardzo lubimy wszelkiego rodzaju gry planszowe i karciane, dlatego nie powinno nikogo dziwić, że jesteśmy fanami gry Dobble. Kto nie zna, przedstawiam: na grę składa się 50 okrągłych kart, na których widnieje 8 symboli. Każda karta z dowolną inną ma zawsze i wyłącznie tylko jeden symbol wspólny. Symbole są większe i mniejsze, ale zawsze wyglądają tak samo. Może się jednak różnić ich lokalizacja na karcie oraz kierunek ułożenia.dobble-1

Wariantów gry jest kilka, my gramy w podstawowy, tj. wszystkie karty zakryte rozdajemy graczom, jedna karta wędruje na środek stołu. Gracze na znak odwracają swoje stosiki z kartami i szukają wspólnego symbolu na swojej wierzchniej karcie z kartą leżącą na stole. Jeśli się to uda, gracz kładzie swoją kartę na górę jednocześnie podając nazwę symbolu, który jest wspólny. Liczy się refleks – zostaje karta osoby, która pierwsza ją położyła (czasami ułamki sekund decydują!). Po położeniu swojej karty gracze ponownie szukają wspólnego symbolu, który tym razem może być inny. Ot, cała filozofia. Gra jednak jest bardzo wciągająca! Jest idealna na rozgrzewkę przed innymi grami, albo jako odskocznia na plaży czy basenie.

W Polsce dostępne są bodajże 3 wersje gry – do zakupu oryginalnej gry gorąco zachęcam. W USA natomiast wersji jest lekko kilkanaście, każda o innej tematyce, np. baseball, Halloween, Kraina Lodu, itp. Sprowadzić z Zachodu jest dość trudno i całkiem sporo to kosztuje. Poza tym wspomniane warianty nie są dopasowane do polskiego odbiorcy, zwłaszcza dziecka. Stąd wpadłam na pomysł wykonać własną grę. A jeżeli robić jedną, dlaczego nie od razu kilka? :)dobble-11

Na jednej ze stron (klik) znalazłam algorytm decydujący o tym, że wszystkie karty mają tylko i wyłącznie jeden obrazek wspólny. Algorytm jest open source, więc można z niego korzystać i go modyfikować na swoje potrzeby, więc ja zrobiłam dwie wersje gier, 31 kart i 57 kart. Następnie zebrałam grafiki i/lub tekst, podstawiłam w Excelu, scaliłam w inDesignie, dopracowałam ułożenie i rozmiar i gotowe :)

W tej chwili mamy 7 nowych gier, które spisują się znakomicie :) Algorytm działa, symbole się pokrywają, jak należy. Tak oto powstały wersje:

  1. Alfabet polski – Literki alfabetu oraz obrazki przedstawiające przedmioty zaczynające się na daną literkę. Aby położyć kartę należy podać literkę wspólną dla obu kart.dobble-7
  2. Alfabet angielski – jak wyżej, w wersji angielskiej (a to ci niespodzianka :) ) Liter w alfabecie mało, więc do 31 uzupełniłam kolorami.dobble-6
  3. Liczebniki angielskie – liczebniki zapisane cyfrowo lub słownie, od 1 do 20, wszystkie dziesiątki oraz kilka wybranych, jak np. thirty-three :)dobble-4
  4. Z bajkami przez czas i przestrzeń – postacie z filmów animowanych polskich i zagranicznych. Każda postać jeden raz wymieniona jest z imienia, więc ćwiczymy czytanie i kojarzenie imię-obrazek. Mamy i Kubusia Puchatka, i Roszpunkę, Bambi, Reksia, Maszę i Gumisie :)dobble-5
  5. Sławne logo – graficzne oznaczenia firm i instytucji z Polski i ze świata, w ramach możliwości bez nazwy firmy, aby utrudnić nieco zabawę :) Mamy zatem kapitana z KFC, wielbłąda z papierosów Camel, słoneczko Polsatu, haczyk Nike czy pandę z WWF.dobble-8
  6. Wydanie świąteczne – symbole przedstawiające święta Bożego Narodzenia, ot, żeby uatrakcyjnić zimowe wieczory.. Wśród symboli znalazł się nawet obrazek z Kevinem :)dobble-10
  7. Zwierzątka – bez żadnych udziwnień, klasyczna gra tylko z obrazkami przeróżnych zwierzątek. Gra, w którą Zuzia może grać już nawet teraz, chociaż jeszcze może nie na czas :)dobble-9

Wszystkie karty wydrukowałam, zalaminowałam, a następnie wycięłam na mojej wiernej maszynce Sizzix. Oczywiście można też ręcznie, ale mówiłam już, że jestem leniwa? 😛dobble-2

Gotowe karty przechowuję w pudełku po kremie do rąk – rozmiarowo pasuje idealnie. Na przykrywkę przykleiłam wydrukowaną okładkę Dobble Kids (produkt istnieje faktycznie), aby łatwiej identyfikować zawartość. Pomiędzy każdy zestaw włożyłam okrągły kartonik, aby karty się nie wymieszały. Ryzyko nadal istnieje, ale nawet po obrazkach widać, który to zestaw, więc nie ma problemu, a nie widziałam sensu robić pojemniczka na każdy zestaw osobno.

Piękno tej gry polega też na tym, że bardzo wiele tematów w ten sposób można powtarzać. Gra uczy spostrzegawczości, refleksu i wszystkiego, co tylko umieścimy na kartach… Na pewno zrobię jeszcze wersję pt „Na dużym i małym ekranie”, tematyką nawiązując do seriali i filmów…Może kiedyś, jak Zuzia będzie w szkole, zrobię w ten sposób powtórkę z flag, tablicy pierwiastków albo znaków drogowych? Kto wie..  A może Wy macie jakieś ciekawe pomysły na temat gry? Jeśli będziecie chcieli zrobić własną, służę pomocą!


 

EDIT:

Na prośbę, poniżej podaję opis, jak wykonać własną grę krok po kroku.

Przed przystąpieniem do pracy należy poczynić pewne założenia:

  1. W jaki sposób będziemy grę tworzyć: zupełnie ręcznie czy korzystając ze scalania danych z jakimś programem do przygotowywania druków poligraficznych. Ja korzystałam z programu o nazwie inDesign, który służy do tworzenia ulotek, plakatów itd., aby maksymalnie skrócić czas pracy, ale program ten jest dość drogi. Jeżeli takim nie dysponujemy, można grę nadal wykonać, choć wymaga to większego nakładu czasu. Dla potrzeb naszego przykładu, załóżmy, że żadnego takiego programu nie posiadamy.
  2. Ile kart będzie mieć nasza gra: 13, 31, 57, a może jeszcze więcej/mniej? Decyzję należy podjąć na samym początku. W naszym przykładzie zrobimy grę na 13 kart.
  3. Jaki będzie temat naszej gry: tutaj właściwie nie ma żadnych ograniczeń. Załóżmy, że będą to zwierzątka.
  4. Sposób prezentacji elementów: gra będzie polegała na odnajdywaniu obrazków, słów czy może będzie mieszana? Dla naszego przykładu załóżmy, że będą to obrazki (postępujemy analogicznie, jeśli chcemy wykorzystać tylko słowa. Jeśli chcemy zrobić mieszankę, jak np. w przypadku mojego alfabetu, trzeba procedurę troszkę zmodyfikować – o tym dalej).

Wykonanie:

  1. Przygotowujemy 13 obrazków zwierzątek. Obrazki nie mogą się powtarzać. Każdy obrazek musi mieć swój numer od 0 do 12 (koniecznie od 0 do 12, a nie od 1 – inaczej nie będzie działać).
  2. Ze strony autora algorytmu pobieramy wykaz kart z numerami. Gra z 13 kartami – link tutaj, gra z 31 kartami – link tutaj, gra z 57 kartami – link tutaj. Inne możliwości są na stronie. My pobieramy wersję z 13 kartami.
  3. Po otwarciu pliku pojawi się tabelka z dwiema informacjami. Jedna  to numer naszej karty od 1 do 13. Druga to wykaz obrazków, jakie na danej karcie się znajdują, od 0 do 12 ( w nawiasie). Przy okazji SPOT IT to oryginalna nazwa gry :)
  4. Wykaz kart drukujemy lub trzymamy otwarty na komputerze (wydruk może ułatwić pracę, bo będzie można na bieżąco skreślać pozycje – wszystko zależy od stopnia zaawansowania w pracy z komputerem).
  5. W programie graficznym lub tekstowym (np. WORD) tworzymy 13 kółek (tyle, ile naszych kart do gry). Ja zrobiłam karty o rozmiarze 8,5 cm (taki rozmiar był zbliżony do oryginału, pasował mi do pudełka, w którym trzymam grę i do wykrojnika, którym wycinałam okręgi). U was rozmiar może być dowolny, ale pamiętajmy, żeby nie był za mały. Można przygotować sobie jedną kartę na przykład, wydrukować i zobaczyć, czy wszystko widać.
  6. Nasze kółka numerujemy lub staramy się zapamiętać, nad którym akurat pracujemy. Nie możemy dopuścić do wymieszania obrazków pomiędzy kółkami.
  7. Do każdego kółka wklejamy obrazki zgodnie z wykazem, który pobraliśmy ze strony. Przykład: Karta nr 1 to obrazki 0, 1, 2, oraz 9. Zatem pośród naszych obrazków zwierzątek wyszukujemy te o tych numerach i tylko te obrazki wklejamy do kółka nr 1. W przypadku WORDa można robić kopiuj-wklej, można też wybrać „wstawianie-obrazy”. Należy uważać przy tej operacji, ponieważ WORD potrafi obrazek wkleić w różnych miejscach (w zależności od ustawień, domyślnego układu strony itd.).
  8. Po wklejeniu wszystkich 4 obrazków dopasowujemy ich rozmiar i orientację w kółku. Dobble opiera się na dwóch zasadach: obrazki są zawsze identyczne (ten sam piesek, ten sam kotek, ta sama mysz na każdej karcie, gdzie występuje), ale różnią się od siebie rozmiarem i ułożeniem. Oznacza to, że obrazki mogą być większe, mniejsze, do góry nogami (chociaż w przypadku kółka, trudno określić, gdzie jest góra a gdzie dół :) ). Przy okazji zmiany rozmiaru pilnujemy, aby nie zmienić proporcji (jeżeli obrazek jest większy, to cały, a nie tylko na szerokość).
  9. Analogicznie postępujemy z każdą kolejną kartą. Przykład: karta nr 2 to obrazki 9, 3, 4, oraz 5 (a więc już widać, że dwie pierwsze karty będą miały jeden element wspólny w postaci obrazka nr 9).
  10. Po przygotowaniu wszystkich 13 kółek, drukujemy karty jednostronnie, na drukarce kolorowej, najlepiej na grubszym papierze.
  11. Papierowa gra może nie wytrzymać próby czasu. Zalecam strony zalaminować.
  12. Po zalaminowaniu stron wycinamy poszczególne kółka. Można nożyczkami. Można cyrklem ze skalpelem (nawet jeśli skalpel nie przetnie laminatu na wylot, natnie go na tyle, że posłuży to jako prowadnica dla nożyczek i kółka nie będą koślawe). Ja do wycinania wykorzystałam moją maszynkę Sizzix Big Shot oraz wykrojnika Nellie’s Choice – kółka. Zestaw wykrojników posiada kółka w rozmiarze od 1 do 10 cm (tak mi się wydaje), więc moje 8,5 idealnie się wpasowało.
  13. Cieszymy się gotową grą :)
  14. Jeżeli chcielibyśmy zrobić grę tylko ze słowami (np. w celu ćwiczenia czytania lub słówek w obcym języku) wówczas wszystkie obrazki należy zastąpić słowami (zachowując numerację), np. słowo 0 – book, słowo 1 – pencil itd.
  15. Jeżeli chcielibyśmy zrobić grę mieszaną (słowa i obrazki), postępujemy początkowo podobnie jak w przypadku samych obrazków, tj. przygotowujemy wszystkie karty z obrazkami, a następnie na każdej karcie ręcznie zastępujemy obrazek słowem. Pamiętajmy, aby nie zamienić wszystkich obrazków. W rezultacie uzyskamy w grze możliwości, że będziemy dopasowywać obrazek-słowo, obrazek-obrazek, słowo-słowo.

Mam nadzieję, że instruktaż wystarczająco jasny. W przypadku dalszych pytań – pytać! :)

Similar posts
  • Agnieszka Morawiec

    W miniony weekend z moją córka poznałyśmy Double i uważamy, ze to fantastyczna gra. Jak zobaczyłam twój wpis o niej to stwierdziłam, że my też sobie zrobimy taką własną. Niestety nie bardzo rozumiem jak to zrobić. Czy istnieje szansa na jakieś łopatologiczne wyjaśnienie? :/

    • http://www.lilioweprojekty.pl Liliowe Projekty

      My też uwielbiamy Dobble. Fajne w tej grze jest to, że jest na tyle mała, że można ją zawsze zabrać ze sobą na krótką partyjkę! Postaram się napisać opis, jak stworzyć własną grę krok po kroku i dodam go na koniec posta

    • http://www.lilioweprojekty.pl Liliowe Projekty

      Witam :) Dodałam opis do posta, mam nadzieję, że wystarczający. Będę wdzięczna za udostępnienie dalej :)

  • Kiciunka

    Swietny pomysl. Mam tylko jedno pytanie. Ile znakow trzeba uzyc do polskiego alfabetu? Czy obrazki sa konieczne?

    • http://www.lilioweprojekty.pl Liliowe Projekty

      Dziękujemy :) Polski alfabet ma 32 litery z ogonkami, bez liter zapożyczonych z innych języków (x,q), więc ja zrobiłam grę z 31 kartami (ominęłam literkę ź). Można zrobić wszystkie litery i uzupełnić np. kolorami albo kształtami. A obrazki nie są konieczne, mogą być tylko słowa/litery – wszystko zależy od tego, czego chcemy na kartach gry wyszukiwać. W przypadku naszej gry z liczebnikami nie mamy ani jednego obrazka, same słowa i cyferki :)

  • Agnieszka Morawiec

    Świetna instrukcja krok po kroku :) Dzięki wielkie.

  • ina240

    Witam, czy udostępnia Pani gotowce?
    Bardzo proszę o taką możliwość

    • http://www.lilioweprojekty.pl Liliowe Projekty

      Witam,
      w sprawie gotowych plików proszę skontaktować się ze mną przez wiadomość prywatną na FB :)

      • Asiulka Asiulka

        proszę o gotowe projekty

        • http://www.lilioweprojekty.pl Liliowe Projekty

          proszę o kontakt mailem lub przez fb

      • Asiulka Asiulka

        ja Poproszę gotowe pliki

  • Pingback: Dobble toys | Pomysły przy tablicy()

  • N.

    Super, bardzo dziękuję :) Zrobiłam wersję ze zdjęciami znajomych i prezent gotowy :)

  • Justyna

    Napisałam do Pani maila w sprawie gotowych plików. Będę bardzo wdzięczna za pomoc

  • Anna Wróblewska-Bielec

    Instrukcja super, dobble już zrobione. Na razie 31 kart ze zwierzętami a w zamyśle kolejne na 57 kart. Córcia zachwycona.

  • Ewelina Kaszkowiak

    Ale się cieszę ze tu trafilam

    • http://www.lilioweprojekty.pl Liliowe Projekty

      My również się cieszymy. Miłej lektury :)

  • Justyna W.

    Właśnie chciałam zamówić oryginalną wersję, i teraz już nie wiem czy brać jedną taką, czy spróbować zrobić samemu :)

    • http://www.lilioweprojekty.pl Liliowe Projekty

      Wszystko zależy na czym nam zależy :) W domowych warunkach trudno o podobną jakość wykonania, a w tej chwili mamy już kilka wariantów tematycznych, co ułatwia wybór i nie jest takie czasochłonne :) Z drugiej strony, jeśli temat ma być wyjątkowo wyjątkowy, to własna wersja jest w tym przypadku świetnym wyjściem.

  • Szil Marta

    Świetne karty – super instrukcja – dziękuję serdecznie :-)

    • http://www.lilioweprojekty.pl Liliowe Projekty

      i ja bardzo dziękuję :)

This website is using the http://www.seowizard.org/ wordpress plugin.