EDU-BOX Wodny sorter

Na jednej ze stron poświęconych zabawom dla dzieci autystycznych napotkałam wrzucanie guzików do butelki z wodą. Jako, że moje dziecię nie wymaga tak specjalistycznego podejścia, pomyślałam sobie, że może mogłabym zabawę rozwinąć na tyle, aby moje dziecko również mogło z niego skorzystać, gdyż sam motyw bardzo mi się spodobał. Tak powstał nasz wodny sorter w ramach edu-boxa.

Sorter wykorzystuje butelki po wodzie mineralnej Voss, takiej samej jaka została użyta do przygotowania naszego oceanu w butelce. Jest coś fascynującego w prostocie tej butelki…sorter


Potrzebne materiały:

  • nasza skrzynka z przykrywką lub dowolne pudełko
  • trzy butelki o dużym gwincie, u nas są to plastikowe butelki po wodzie mineralnej Voss
  • ołówek, linijka
  • wyrzynarka
  • papier ścierny lub szlifierka
  • wiertarka, ewentualnie coś do wypalenia otworów w plastiku
  • klej na gorąco
  • przedmioty do sortowania

Wykonanie:

  1. Cała zabawa jest częściowo ciekawa poprzez fakt, że przedmioty do sortowania „znikają” pod powierzchnią pudełka, zatem zalecam przygotowanie zabawki właśnie w oparciu jakiegoś pudła, czy to naszego drewnianego, czy też jakiegokolwiek innego. Na wieczku rysujemy okręgi o średnicy równej średnicy butelek. Ja wstępnie narysowałam koło na kartce i wycięłam je, a następnie sprawdziłam, czy butelka się zmieści.sorter
  2. W przykrywce wykonujemy otwory. Jako, że pracowałam na sklejce, otwory wycięłam wstępnie wielofunkcyjnym wiertłem firmy Dremel, korzystając z przystawki do cięcia.
  3. Otwory wygładzamy. U mnie ponownie Dremel, tym razem giętki wałek z taśmą szlifierską. W ten sposób uzyskałam ładne równe krawędzie bo wycinać to ja nie umiem za grosz :) Podczas pracy z drewnem pamiętajcie o maseczce i ewentualnie ochraniaczach słuchu!sorter
  4. Papierem ściernym możemy dopieścić otwory, aby były gładkie. Przyda się, jeśli będziemy tworzyć następną zabawkę w oparciu o ten sam dekielek :)
  5. Wybieramy przedmioty do sortowania. Ja starałam się wybierać takie, które nie stanowiłyby wielkiego ryzyka połknięcia, więc mamy duże szklane kaboszony, muszle oraz sporej wielkości guziki. Wprawdzie maluch może próbować je zjeść, ale są na tyle duże, że próby będą łatwo zauważalne.sorter
  6. W nakrętkach butelek wykonujemy otwory wystarczające do wrzucenia naszych przedmiotów. Ja wykorzystałam przyrząd do wycinania ogryzków z jabłek, który już dawno przestał być tak wykorzystywany, a jest właśnie przyrządem do wycinania otworów w plastiku. Ma ząbki i odpowiednio rozgrzany w ogniu kuchenki gazowej wycina okręgi jak w maśle. U nas otwory są tej samej wielkości co gwint butelki.sorter
  7. Otwory szlifujemy, aby malutkie paluszki się nie skaleczyły.sorter
  8. Do nakrętek klejem na gorąco przyklejamy po jednym przedmiocie do sortowania tak, aby dzieciątko wiedziało, która butelka przeznaczona jest na który rodzaj przedmiotu. Jeżeli klej na gorąco nie chwyci, można zastosować kropelkę. Przy czym należy pamiętać, że klej na gorąco nie wytrzyma kontaktu z wodą, więc nie zalecam nakrętek moczyć zbyt długo.sorter
  9. Do butelek nalewamy wodę i zakręcamy. Co do ilości wody, trzeba pamiętać, że wrzucane przedmioty podniosą jej poziom, więc nie możemy na start nalać do krawędzi. Nie chcemy przecież zalać zabawki.sorter
  10. Butelki wstawiamy w pudełko. Pomijając ewidentną zaletę „znikania” przedmiotów poniżej poziomu przykrywki, istotne jest też ustabilizowanie pozycji butelek. Ostatecznie dziecko bawi się wodą, a nakrętki mają otwory, co sprawia, że butelki stojące luzem mogą szybko być powodem złości, jeśli nasze dziecko podczas zabawy przewróci butelki i wodę rozleje. Pudełko dość zdecydowanie ogranicza ryzyko.sorter

Nasz wodny sorter ma wiele zalet:

  • pozwala sortować ciekawe przedmioty
  • jeśli odpowiednio dobierzemy przedmioty, uczy różnic pomiędzy nimi (u nas 3 różne materiały: plastik, muszla i szkło, 3 różne wagi, które wpływają na szybkość i sposób tonięcia, rożne kształty).
  • zaciekawia „znikaniem” przedmiotów pod powierzchnią przykrywki
  • ćwiczy koordynację ręka-oko
  • pozwala ćwiczyć liczenie (ile przedmiotów wrzucono)
  • powoli opadające przedmioty wpływają kojąco na emocje
  • kontakt z wodą, co jest rzadko spotykane podczas zabaw w sortowanie
  • lekcja fizyki w zakresie wypornościsorter

Wszystko powyższe sprawia, że zabawka może z powodzeniem być wykorzystana do edukacji maluszków jak i ich starszego rodzeństwa. Moje dziecię było bardzo zaciekawione i chętnie przetestowało zabawkę, chociaż prawie wszystkie aspekty edukacyjne miała już opanowane. Młodsze istotki jednak poświęciły na nią więcej czasu, więc moja praca nie poszła na marne :)sortersorter

Lista projektów w ramach edu-boxa tutaj :)

Similar posts
  • http://perfekcyjnawdomu.pl Kinga – perfekcyjnawdomu.pl

    Tyle zabawek przy użyciu jednego pudełka :) jesteś rewelacyjna

    • http://www.lilioweprojekty.pl Liliowe Projekty

      Wielkie dzięki :) Właśnie w tym sens, żeby jedno pudełko było maksymalnie wykorzystanie bo z miejscem to u nas ciężko… Ktoś mi kiedyś nawet polecił opatentować zabawkę 😉

This website is using the http://www.seowizard.org/ wordpress plugin.