Kolorowe liczmany

Tworząc „Latające kółko i krzyżyk” kupiłam zasłonę do prysznica. Wydawało mi się, że będzie idealna jako plansza do naszej gry. Niestety zasłona okazała się beznadziejna (jak to mawiała moja babcia „tanie mięso psy żrą”), więc zastosowania swojego zasłona nie znalazła ani w tej grze, ani w żadnej innej. Co gorsza, aby zaoszczędzić na kosztach wysyłki, kupiłam tych zasłon 5, ponieważ w głowie miałam jeszcze kilka pomysłów na zabawy…

Zasłony powędrowały do garażu. Są teoretycznie wodoodporne, więc nie wiadomo, jeszcze mogą się do czegoś kiedyś przydać. Zapewne, jeśli je wyrzucę, potem okaże się, że byłyby idealne do jakiegoś projektu, więc wolę nie ryzykować :) Wraz z zasłonami jednak w zestawie były plastikowe ogniwa do zawieszenia zasłony. Niby nic, ot takie plastikowe kółeczka, wszystkie białe. Od razu jednak skojarzyły mi się z łańcuchem, ponieważ pozwalały się w prosty sposób łączyć. Długo nie czekałam i po drobnej modyfikacji teraz stanowią element edukacyjny w naszym domu :) Stanowią swojego rodzaju liczmany. Wielokrotnie słyszałam, że nauka matematyki (i nie tylko) jest łatwiejsza, gdy można czymś manipulować, bawić się, więc w tym przypadku mamy kolorowe kółeczka.ogniwa-4


Potrzebne materiały:

– kółka plastikowe z możliwością ich otwarcia, nasz zestaw to 55 sztuk

– kolorowy papier samoprzylepny lub taśma klejąca

– klej z lakierem lub sam lakier (opcjonalnie)

– szablon (do pobrania są dwie wersje: kolory i cyfry)

– nożyczki

– dziurkacz

– laminator


Wykonanie:

  1. Szablon drukujemy na drukarce kolorowej w przypadku szablonu „kolory”. W przypadku szablonu „cyfry” można drukować na drukarce czarno-białej – nie ma to znaczenia.
  2. Szablon wycinamy, poszczególne kratki osobno w przypadku szablonu „kolory”, a w przypadku szablonu „cyfry” można po trzy w poziomie.
  3. Szablony laminujemy. Jest to etap niezbędny, gdyż inaczej kartka nam się rozedrze przy pierwszej próbie nałożenia ogniwa.
  4. U dołu każdej kratki wykonujemy dziurki. W szablonie „kolory” dziurkę wykonujemy pod każdym słupkiem (uwaga na słupki 6-10, tam oczywiście jedna dziurka pod dwoma słupkami w danym kolorze). W szablonie „cyfry” w kratkach na dodawanie mamy dwie możliwości. Możemy zrobić jedną dziurkę, aby dziecko dodawało wszystkie ogniwa razem tworząc jeden łańcuch, a można zrobić dwie dziurki, aby zawieszało poszczególne cyfry.liczmany własnej produkcji
  5. Przygotowujemy nasze liczmany. Wiem, że można już kupić gotowe kolorowe ogniwa (chociaż zapewne nie pokryją się kolorami z naszymi). Można też wykonać własne, niekoniecznie z kółek do zasłony prysznicowej :) Mogą to być dowolne kółka, które się otwierają, lub są częściowo otwarte, jak np. nasz guziczkowy łańcuch. Mogą to być kółka do kluczy (te otwierane, a nie spiralne – manipulacja takimi może być dla dziecka za trudna). Można nawet wykorzystać druciki kreatywne, z których robimy kółka (drucik można łatwo rozwiązać).ogniwa-1
  6. Posługując się pierwszymi dwoma kartami, wykonujemy oznaczenia kolorystyczne na naszych ogniwach. Szablony zostały tak wykonane, aby każde zadanie można było wykonać przy użyciu dostępnych kolorów w ilościach jak na pierwszych dwóch kartach. Mamy kolory: szary (1), czarny (2), żółty (3), czerwony (4), niebieski (5), fioletowy (6), pomarańczowy (7), zielony (8), brązowy (9), złoty (10).liczmany własnej produkcji
  7. Ja oznaczenia kolorów wykonałam z papieru samoprzylepnego. Wycięłam prostokąciki w ilości, jak na rysunku, a następnie okleiłam ogniwa.
  8. Z uwagi na kształt ogniw mój papier kolorowy odklejał się w niektórych miejscach, więc aby zabezpieczyć kolory każdy pomalowałam klejem z lakierem. Kolory teraz lekko się błyszczą, są wyraźniejsze, odporne na wilgotne rączki (ach, to wszechobecne jabłuszko!) i co najważniejsze, nie odklejają się.

Szablony ćwiczą podstawowe umiejętności rozpoznawania kolorów i rytmu. Kolory połączone są z liczeniem – ilość ogniw rośnie od 1 do 10. Ostatnie karty są trudniejsze, gdyż zamiast jednego z kolorów zawierają znaki zapytania, co ma sugerować dzieciątku, aby samo dobrało odpowiedni kolor, według rytmu jaki występuje na danej karcie.liczmany własnej produkcji

Szablony ‘cyfry’ ćwiczą znajomość cyferek arabskich oraz pisanych po polsku i angielsku. Ostatnia strona to proste zadania na dodawanie. Skoro już mamy ogniwa, dobrze jest je wykorzystać w miarę maksymalnie :)ogniwa-7

A jeżeli nam się zabawa znudzi, zawsze można porobić łańcuchy bez ładu i składu :)ogniwa-8

Similar posts
This website is using the http://www.seowizard.org/ wordpress plugin.