EDU-BOX Recykling

W naszym domu segregujemy śmieci. Z uwagi na miejsce odpady dzielimy na komunalne, papier i plastik, bo w sumie to są najczęstsze warianty. Jeśli pojawi się szkło, a bywa to dość rzadko, wówczas odkładamy je na bok i również segregujemy. Niestety z moich obserwacji wynika, że bez względu na kolor kontenerka, wszystkie śmieci lądują w jednym zbiorniku śmierciarki, co odrobinę zniechęca. Ostatecznie człowiek się przejmuje, a MPO już nie. Pomimo to, mam nadzieję, że segregowanie śmieci w domu ma sens, bo np. po dowiezieniu odpadów na miejsce zbiórki są tam jeszcze raz rozdzielane, a łatwiej rozdzielić szkło od plastiku, mając góra trzy możliwości (szkło, plastik, papier), a nie górę śmieci jak leci.. Może ktoś się orientuje, jak to faktycznie jest z tymi śmieciarkami?

Skoro jednak już udowodniono, że recykling odpadów jest pożyteczny dla środowiska, a nas w sumie specjalnie nie przemęcza, staramy się zatem naszemu dziecięciu pojęcie też wpajać. Wiedzieliście, że szkło można przetwarzać nieskończoną ilość razy? Do tego zużywa się 40% mniej energii niż do produkcji nowego, zmniejszając czas, koszt i zanieczyszczenie powietrza…

W ramach edukacji stworzyłam dla młodej kolejną skrzynkową zabawę, tym razem dotyczącą właśnie segregacji odpadu. Oczywiście łatwiej segreguje się przedmioty będące klasycznymi przykładami, typu butelka, słoik, gazeta, ale u swej podstawy segregacja ma rodzaj surowca, a zatem szkło, papier, plastik, aluminium.. Jeśli zatem potrafimy dobrze rozpoznać, z czego dany przedmiot jest wykonany, nie musimy nawet wiedzieć, co to jest, aby wybrać odpowiedni kontener. I to jest zasadnicza umiejętność, jaką uczę moją pociechę.recykling

Nasza zabawka posiada 4 otwory w kolorach odpowiadających kolorom kontenerów na odpady segregowane. Otwory niestety są dość małe (2,5 cm), bo tylko takim wiertłem dysponowałam, co odrobinę zawęziło moje możliwości w zakresie doboru surowców, ale dajemy radę. Dodatkowo pod każdym otworem umieściłam obrazek sugerujący przedmioty, które należy tam umieszczać. Wszystko zalakierowane, aby tak szybko nie zniszczyć etykietek.recykling

Do zabawy zebrałam różne drobne elementy odpowiednie do rodzaju odpadu. Mamy więc fragmenty plastikowych butelek, nakrętki z past do zębów czy innych buteleczek. Mamy szkło morskie, które kiedyś było fragmentem butelki czy słoika, ale zostało przez naturę bezpiecznie oszlifowane i chociaż dalej jest szkłem, nie stanowi już dla mojego dziecięcia zagrożenia. Mamy też mikro-słoiczki i kaboszony (ze szkłem jest największy problem, ale skoro uczymy przede wszystkim rozróżniania materiału, to nie byłam wybredna). Do papieru wrzucamy wszelkiego rodzaju fragmenty książek, gazet (różne kolory i grubości), zawinięte w kulki czy kostki. A aluminium reprezentuje u nas głównie puszka podzielona na mniejsze (bezpieczne) kawałki, blaszki (wiecie, że dziurka w kluczyku służy do utrzymywania słomki w jednym miejscu?)recykling

Oprócz tego, że mała uczy się rozpoznawać surowce, dodatkowo zadaję jej pytania, do czego dany przedmiot służył, gdzie można znaleźć podobny itd. Taka zabawa na skojarzenia :)

recyklingWewnątrz skrzynki umieściłam wspomniany już wcześniej przegródki do szuflad Hofta kupione w Ikei. Przygotowane na potrzeby projektu z pomponikami (klik), świetnie sprawdza się i tym razem, jako ułatwienie weryfikacji, czy sortowanie zostało zrobione poprawnie :)

recyklingskrzynka_recykling-1Lista projektów w ramach edu-boxa tutaj :)

 

 

Similar posts
This website is using the http://www.seowizard.org/ wordpress plugin.