Szmaciane bule

Gra w bule (petankę) to najliczniej reprezentowana dyscyplina sportu na świecie. Najpopularniejsza we Francji, zawitała do wielu krajów europejskich, także do Polski. W bule często grają zawodnicy w jednym z parków, do którego czasem uczęszczamy i zawsze wydawało mi się, że to może być świetna gra na wolne popołudnie. Niestety nie dysponujemy odpowiednim terenem (najlepszy byłby żwir). Poza tym, z pogodą też bywa różnie… i należałoby kupić bule…Stąd pomysł na własnoręczne bule w wykonaniu szmacianym :) Można nimi grać i na dworze i w domu. Nie hałasują jak prawdziwe metalowe i nie toczą się, są mniejsze, lżejsze i bardziej poręczne dla małej dłoni, a na dodatek mogą być całkowicie spersonalizowane! Że nie wspomnę o koszcie 😉

Ja bardzo lubię tworzyć z jeansu. Zawsze znajdzie się w domu para spodni przeznaczonych do utylizacji 😉 Jeans jest dość sztywny, wystarczająco gruby i odporny na dziurawienie/przetarcie, nie wchłania tak szybko wilgoci i brudu, więc idealnie nadaje się na tego typu zabawki..


Potrzebne materiały:

– tkanina na bule, w moim przypadku jeans, ale może być sztruks i właściwie każdy inny materiał, wystarczająco odporny na urazy mechaniczne (nie zalecam jasnych kolorów, bo jednak w bule gra się na podłodze/ziemi). W moim przypadku jedna bula to 4 kawałki o powierzchni ok. 20cm kw. Ja zrobiłam po 3 bule dla każdego, czyli 12 sztuk oraz jedną mniejszą, tzw. świnkę.

– szablon (do pobrania tutaj)

– igła/nić lub maszyna do szycia

– nożyczki

– groch

– markery do tkanin (opcjonalnie)


Wykonanie:

  1. Z tkaniny wycinamy części składowe buli. Bula składa się z czterech jednakowych kawałków materiału o kształcie zbliżonym do trójkąta równobocznego o lekko wypukłych bokach (być może jest jakaś fachowa nazwa na tą figurę, ale nie to jest tutaj istotne 😉 )Szyjemy bule
  2. Jeżeli mamy materiał tylko w jednym kolorze, a chcemy mieć możliwość rozróżnienia, która bula jest czyja, na tym etapie możemy markerami do tkanin przyozdobić nasz materiał. Ja na jednym elemencie z kompletu narysowałam obrazek (motyl, kwiatek, buźka) – wystarczy, aby w razie wątpliwości sprawdzić, który to gracz.
  3. Zaczynamy zszywać naszą bulę. Ja szyłam ręcznie, można maszynowo, maszynowo na pewno ścieg będzie mocniejszy, ale nasze jeszcze się nie rozpadły, a to dobry znak. Pierwsze dwie części układamy prawymi stronami do siebie i szyjemy ściegiem za igłą, możemy wzmocnić ściegiem na okrętkę. Zanim dojdziemy do końca krawędzi, do jednej z części przykładamy kolejną, pamiętając aby stykały się prawymi stronami. Wówczas, gdy dojdziemy do końca krawędzi, jednocześnie zaczniemy już zszywać kolejne dwie części (na czubku nie będzie dziury). Ponownie łączymy dwie części, a tuż przed końcem dokładamy następną. W ten sposób powinniśmy zszyć wszystkie krawędzie, oprócz ostatniej. Jedna krawędź powinna zostać zszyta tylko w połowie. Zabezpieczamy nitkę.

     

  4. Obracamy nasz woreczek na prawą stronę, dzięki pozostawionemu otworowi.Szyjemy bule - krok 8
  5. Wsypujemy do woreczka groch. Nie wypełniamy woreczka po brzeg, gdyż zależy nam, aby była nie była za twarda. Ma ładnie i miękko upadać.

     

  6. Woreczek zamykamy pilnując, aby początek i koniec szwu zachodził na zszyte już wcześniej fragmenty. Nie chcemy, aby groch znalazł sobie drogę ucieczki :) Mała dziurka może szybko zamienić się w większą..Szyjemy bule - krok 11Szyjemy bule - krok 12
  7. Podobnie postępujemy z kolejnymi bulami i świnką.

Zasady gry:

  1. Jedna partia składa się z kilku rozgrywek.
  2. Rozgrywkę rozpoczyna jeden z zawodników rzucając małą bulę, tzw. świnkę w dowolne miejsce placu gry.
  3. Następnie każdy z graczy stara się umieścić swoje bule jak najbliżej świnki.
  4. W przypadku kul metalowych można precyzyjnym rzutem odsunąć bulę przeciwnika. W naszej grze nie ma takiej możliwości, ale można umieścić bulę jedna na drugiej. Można umówić się, że albo obie są tak samo punktowane, albo że ta na górze uznawana jest za znajdującą się bliżej świnki.
  5. Po wyrzuceniu wszystkich bul gracze podliczają punkty. Dostaje je tylko ten gracz, który wygrał rozgrywkę, tj. jego bula znajduje się najbliżej świnki. Gracz dostaje 1 punkt za każdą bulę znajdującą się bliżej świnki niż najbliższa śwince bula przeciwnika. Oznacza to, że najniższy możliwy wynik to 1 lub 0 w przypadku remisu.
  6. Zwycięzcą partii zostaje ten gracz, który jako pierwszy uzyskał 13 punktów we wszystkich rozgrywkach.
    Można grać w domu

    Można grać w domu

    Można grać w ogrodzie

    Można grać w ogrodzie

    Można grać na plaży, nawet dzikiej

    Można grać na plaży, nawet dzikiej

Similar posts

Zapisz się na newsletter

Najnowsze komentarze

This website is using the http://www.seowizard.org/ wordpress plugin.